زنجیر تایم دارد یا تسمه تایم

آیا هایما S7 تسمه تایم دارد یا زنجیر تایم؟

آیا هایما S7 تسمه تایم دارد یا زنجیر تایم؟

تسمه تایم و زنجیر تایم به عنوان یکی از اجزای اصلی و تأثیرگذار در عملکرد خودرو هستند. این دو عضو مهم کارکرد مشابهی دارند، اما از نظر طول‌ عمر، هزینه سرویس و نگهداری و همچنین عملکرد با یکدیگر متفاوتند. به‌همین منظور برخی از خودروها از تسمه تایم و برخی دیگر نظیر هایما S7 از زنجیرتایم استفاده می‌کنند.

زنجیر تایم یا تسمه تایم، از اجزایی است که در عملکرد موتور خودرو تأثیر مستقیم دارد. وظیفه اصلی آن زمان‌ بندی دقیق و بهینه برای باز و بسته شدن سوپاپ‌ های خودرو می‌باشد. این عمل سبب می‌شود تا ورود و خروج سوخت به بهترین شکل انجام شود. در نتیجه چرخش میل لنگ و میل بادامک و به دنبال آن عملکرد موتور به صورت کم نقص به اجرا درآید.

تعویض زنجیر تایم هایما

مزایای استفاده از زنجیر تایم در هایما S7

امروزه و با پیشرفت صنعت خودرو سازی و استانداردهای جدید مطابق با تکنولوژی روز، بسیاری از خودروها از زنجیر تایم استفاده می‌کنند. هایما S7 نیز در رده خودروهایی قرار می‌گیرد که از زنجیر تایم در سیستم خود بهره می‌گیرد. زنجیر تایم هایما S7 مزایا و قابلیت های مختلفی دارد که مهمترین آن ها عبارتند از :

  • زنجیر تایم همانگونه که از نامش پیداست، از مواد و متریال فلزی ساخته شده است. در نتیجه دوام، استحکام و طول عمر بالایی دارد.
  • زنجیرتایم عملکرد بسیار خوبی در تنظم دقیق سوپاپ دارد و این کار را با خطای کمتری انجام می‌دهد. لذا لرزش موتور به شدت کاهش می یابد.
  • طول عمر بالاتر زنجیر تایم باعث شده تا هزینه های سرویس و نگهداری آن خصوصاً نسبت به تسمه تایم کاهش پیداکند. در نتیجه نسبت به کیفیت، هزینه ساخت مقرون به صرفه ای دارد.
  • زنجیر تایم در دور موتور بالا، عملکرد به مراتب بهتری در افزایش قدرت موتور و گشتاور خودرو دارد.
  • احتمال پارگی و آسیب در دمای بالا یکی از مهمترین معایب تسمه تایم های پلاستیکی است. این موضوع در زنجیرتایم به دلیل جنس بادوام، به حداقل رسیده است.
خرابی زنجیر تایم هایما

دلایل و علائم خرابی زنجیر تایم هایما S7

در کنار مزایای خوب، زنجیر تایم هایما S7 محدودیت‌هایی هم دارد. تولید صدا، امکان آسیب به سایر قطعات در صورت پارگی و نیاز به روغن‌کاری از آن جمله محسوب می‌شود. در این میان صدای غیرمعمول و نامتعارف از مهمترین علائم خرابی زنجیر تایم به شمار می رود. افزایش دود اگزوز و مشاهده علائم فرسودگی و پارگی نیز از دیگر موارد حائز اهمیت است. علاوه بر بروز علائم خرابی خصوصاً شنیدن صدای نامتعارف، توصیه می‌شود، حدود هر 100 تا 150 هزار کیلومتر نسبت به مراجعه به لوازم یدکی هایما، بررسی فنی و تعویض زنجیرتایم اقدام نمایید.

کیفیت نامناسب، خصوصاً استفاده از زنجیرتایم های غیرشرکتی و غیراصل، از اصلی‌ترین علل خرابی زنجیرتایم می‌باشد. عدم تنظیم صحیح و اصولی زنجیر نیز از دیگر عوامل زمینه‌ ساز در بروز آسیب به زنجیرتایم هایما S7 است. این موضوع سبب کشش یا سایش زنجیرتایم و در ادامه، آسیب و نقص در عملکرد می‌شود. نشتی‌سیالات همچون ضدیخ که سبب زنگ‌زدگی زنجیر می‌شود و تغییرات دمایی شدید نیز از دیگر دلایل‌مهم در خرابی زنجیرتایم است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *