سالم بودن صفحه کلاچ

تست سالم بودن صفحه کلاچ

تست سالم بودن صفحه کلاچ

صفحه کلاچ، یکی از ارکان مهم در سیستم حرکتی و کنترل نیروی خودرو به‌شمارمی‌رود. وظیفه اصلی این عضو کاربردی، انتقال نیروی موتور به جعبه‌دنده به‌منظور تعویض دنده و افزایش شتاب و سرعت خودرو است. در نتیجه در راستای عملکرد خوب خودرو، اطمینان از صحت و سلامت صفحه کلاچ امری ضروری است. برای تست سالم بودن صفحه کلاچ به غیر از بازکردن موتور و بازرسی دقیق، راهکار ساده ای نیز وجود دارد. بدین‌منظور ابتدا ماشین را در حالت سکون قرارداده و ترمز دست را بکشید. سپس کلاچ را نگه داشته و خودرو را در وضعیت دنده دو قراردهید. با فشاردادن پدال گاز، دور موتور را بالا برده و به بیش از 2000 دور دردقیقه برسانید. حال کلاچ را رها کنید. چنانچه خودرو فوراً خاموش شد، یعنی صفحه کلاچ سالم است. اما در صورت رها کردن کلاچ، خودرو خاموش نشد و حرکت کرد، صفحه کلاچ دچار آسیب گردیده است!

علایم تمام شدن صفحه کلاچ

جالب است بدانید عوامل مختلفی در تمام شدن صفحه کلاچ نقش دارند. عواملی نظیر تعویض غیراصولی دنده، رانندگی مداوم در ترافیک سنگین، تعداد سرنشینان زیاد و تعویض مکرر دنده‌ها. این فاکتورها در کنار ساز و کارهای داخلی خودرو، سبب می شود تا به مرور صفحه کلاچ تمام شود. این مورد اغلب با بروز علائمی خود را نشان می دهد که بسیار حائز اهمیت است. لذا در این بخش قصد داریم به برجسته ترین علایم تمام شدن صفحه کلاچ اشاره نماییم.

سفت شدن پدال کلاچ

وجود قابلیت ارتجاعی و فنرگونه کلاچ، یکی از مهمترین علائم سالم بودن آن است. در نتیجه اگر پدال کلاچ سفت شده و احساس خشکی هنگام نگه داشتن آن دارید، بهتر است به فکر مراجعه به مراکز فنی خودرو باشید.

پرش پا هنگام رهاکردن کلاچ

ممکن است هنگام برداشتن پا از روی کلاچ و رها کردن آن، پای شما با سرعت قابل توجهی به عقب پرت شود. این عامل یکی دیگر از علایم تمام شدن صفحه کلاچ محسوب می شود.

پا هنگام رها کردن کلاچ

عدم تناسب سرعت و دور موتور

چنانچه صفحه کلاج آسیب دیده و یا تمام شده باشد، با افزایش دور موتور، سرعت و شتاب خودرو به خوبی افزایش نمی‌یابد. در واقع تناسب و انتظاری که از افزایش سرعت، با بالارفتن دور موتور داریم، اتفاق نمی‌افتد. این عامل یکی از نشانه‌های مهم در تمام شدن صفحه کلاچ به‌شمار می‌رود.

سفت شدن و خوب جا نرفتن دنده

اگر در تعویض دنده خودرو دچار مشکل شده‌اید، احتمالاً به معنای تمام شدن صفحه کلاچ است. در واقع دنده هنگام تعویض، سخت شده و یا اصلاحاً خوب و درست جا نمی رود. این عامل به مرور می‌تواند سبب بروز خسارات جدی شود. لذا حتماً در اسرع وقت، با مراجعه به مراکز فنی نظیر فروشگاه لوازم یدکی جکS5، نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

شدن دنده

بروز صدا حین تعویض دنده

درصورتی‌که در زمان عوض کردن دنده، صدایی غیرمتعارف می‌شنوید، احتمالاً صفحه کلاچ فرسوده و خراب شده است. خوب جانرفتن دنده یک و دنده عقب و بروز صدا هنگام تعویض آن، از دیگر موارد قابل‌توجه محسوب می‌شود.

لرزیدن خودرو هنگام آغاز حرکت

به منظور شروع به حرکت کردن، ماشین را در دنده یک قرار می دهید. حال در صورتی که کلاچ را رها می کنید و لرزشی نسبتاً قابل توجه احساس می‌کنید، یعنی صفحه کلاچ آسیب دیده است. البته لرزشی مدنظر است که بیشتر از مقدار طبیعی و نرمال خودرو محسوب می‌شود.

سوختن صفحه کلاچ یعنی چی

سوختن صفحه کلاچ به دلیل لغزش و اصطکاک بیش از حد صفحه کلاچ حین کارکرد موتور رخ می دهد. در واقع لغزش صفحه کلاچ در برابر فلایویل و صفحه فشار قرار می‌گیرد که این امر سبب ایجاد گرمای قابل توجه و در نهایت سوختگی صفحه کلاچ می‌شود. در چنین شرایطی معمولاً بوی سوختنی شبیه به سوختگی تست احساس می‌شود. این موضوع می‌تواند سبب کاهش شتاب‌گیری خودرو، عدم تعویض دنده و از کارافتادن کامل کلاچ شود. سوختن صفحه کلاچ از عواملی است که در صورت بی توجهی، می تواند منجربه بروز حوادث خطرناکی شود. در نتیجه تعویض به موقع لنت‌ها و بررسی فنی را در اولویت کار خود قراردهید.

صفحه کلاچ

عوارض عدم تعویض صفحه کلاچ

همان گونه که بیان شد، صفحه کلاچ وظیفه انتقال نیرو از موتور به جعبه دنده یا گیربکس را برعهده دارد. به نوعی می توان گفت، صفحه کلاچ توان و نیروی تولیدی موتور را کنترل می‌کند. با گرفتن کلاچ، این نیرو وارد جعبه دنده شده و سبب تعویض دنده و حرکت شتابدار خودرو می شود. در نتیجه وجود خرابی در صفحه کلاچ این سیستم را دچار اختلال می‌نماید. توصیه ما این است در صورت مشاهده علایم تمام شدن صفحه کلاچ و به منظور پیشگیری از وقوع عوارض عدم تعویض صفحه کلاچ که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، حتماً به مراکز معتبر و ارائه دهنده لوازم نظیر فروشگاه لوازم یدکی لیفان مراجعه نمایید.

عدم انتقال درست نیرو

عدم انتقال صحیح نیرو و هدر رفتن انرژی موتور، نخستین پیامد حاصل از خرابی صفحه کلاچ است. این امر سبب ضعیف شدن میزان نیروی منتقل شده می‌شود و به نوعی باعث تنبل شدن خودرو خواهدشد.

عدم افزایش شتاب و سرعت

علاوه بر عدم انتقال درست نیرو، در گام بعد تناسب لازم بین دور موتور و افزایش شتاب خودرو به‌وجود نمی‌آید. چراکه موتور انرژی تولید می‌کند و دور بالا می رود. اما به دلیل عدم انتقال درست و کافی، افزایش شتاب و سرعت لازم را به دنبال نخواهد داشت.

ضعف در کشش و بروز صدا

افت شدید قابلیت شتاب گیری سبب می شود تا خودرو کشش لازم برای حرکت در شرایط مختلف را نداشته‌باشد. شرایطی نظیر سربالایی‌ها. همچنین این عدم توانایی ممکن است سبب بروز صداهای نامتعارف و ایجاد سروصدای آزاردهنده و بعضاً نگران کننده شود.

احتمال افزایش خسارت مالی و بروز حادثه

از دیگر عوارض عدم تعویض به موقع صفحه کلاچ امکان بروز حادثه و افزایش هزینه و خسارت مالی است. مطمئناً تعویض به موقع قطعات، علاوه بر رفع مشکل در زمان مناسب، سبب می‌شود تا احتمال آسیب‌های جدی و بروز حوادث و سوانح به حداقل برسد. ضمن آن که هزینه‌ی تعمیرات و بارمالی ناشی از آن به مراتب کمتر خواهدبود.

جمع بندی

همان‌گونه که در این مطلب اشاره‌شد، صفحه کلاچ به‌عنوان انتقال‌دهنده نیروی موتور به جعبه‌دنده، از بخش‌های مهم خودرو است. اطمینان از صحت و سالم بودن آن با توجه به راهکارهای بیان شده، موضوع حائز اهمیتی است. خرابی و اتمام صفحه کلاچ معمولاً با بروز علائم مختلفی همراه است. مواردی نظیر سفت شدن کلاچ، سخت جا رفتن دنده و عدم افزایش سرعت علی‌رغم افزایش دور موتور. عدم توجه به این مواردريال مطمئناً علاوه بر نقص در عملکرد خودرو، عوارض مختلف و البته افزایش بار مالی بیشتری را به دنبال خواهدداشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *