علایم تمام شدن لنت ترمز

علائم تمام شدن لنت ترمز

علائم تمام شدن لنت ترمز

ترمز ماشین مهم ترین و اصلی ترین سیستم ایمنی در خودرو محسوب می شود که با کاهش سرعت و توقف خودرو از بروز حوادث و تصادفات جلوگیری می نماید. با وجود تفاوت هایی در شیوه ی عملکرد ترمز خودروها وجود دارد. اما در حالت کلی سیستم کار ترمز از طریق فشار دادن پدال و جریان افتادن روغن ترمز در کاسه لنت اجرا می شود. سپس لنت ترمز به سمت جلو حرکت کرده و اصطحکاک ایجاد شده بین لنت و دیسک ماشین موجب کاهش سرعت و توقف آن می شود. به همین جهت خرابی یا تمام شدن لنت ترمز می تواند منتهی به حوادث جبران ناپذیری گردد. لنت ترمز در واقع از قطعات مصرفی خودرو هستند که بعد از مدتی باید تعویض شوند.

فروشگاه لنت استور پیشنهاد ما به شماس تا با آسودگی خاطر لنت هایما و خودروهای دیگر را خریداری کرده و با اطمینان از کیفیت و اصالت کالای خریده شده استفاده نمایید. آگاهی از مسائل پیرامون لنت ترمز می تواند به جلوگیری از وقایع تلخ در حین رانندگی کمک زیادی بکند. در ادامه به نشانه های و علائمی که نشان دهنده ی تمام شدن لنت ترمز در خودرو می باشد اشاره خواهیم کرد.

نشانه های تمام شدن لنت ترمز :

کشیده شدن ترمز خودرو و درست عمل نکردن آن :

چنانچه در حرکت از ترمز استفاده کردید اما به خوبی عمل نکرد یا خودرو به سمتی کشیده شد و ناچار به فشار زیاد بر پدال ترمز شدید لنت ترمز خوودرو تمام شده و باید تعویض شود. نکته ی مهم و حیاتی در این میان این است که هنگام تعویض لنت ترمز تمام آن ها تعویض شوند. تعویض یکی از لنت ها باعث کشیده شدن خودرو به یک جهت و ایجاد حادثه می شود.

صدای سوت از لنت :

چنانچه بعد از فشار دادن پدال ترمز صدایی شبیه به سوت یا جیغ از لنت ترمز شنیده شود احتمالا زمان تعویض لنت ترمز فرا رسیده است. البته این صدا به دلیل نامرغوبی لنت ترمز نیز ایجاد می شود. به یاد داشته باشید ضخامت لنت ترمز نباید از 6 میلی متر کمتر باشد. همچنین لوازم مصرفی هایما نظیر لنت ترمز را از مرکز معتبر خریداری نمایید تا محصول با کیفیت و اصالت دریافت نمایید.

نشانه تمام شدن لنت ترمز

لرزش پدال هنگام ترمز گیری :

اگر بعد از فشار دادن پدال ترمز لرزش یا ضربه به پا احساس شود نشان دهنده ی نقص سیستم ترمزگیری در خودرو می باشد و به احتمال خیلی زیاد لنت ترمز تمام شده و نیاز به تعویض دارد. به این نکته توجه کنید که لرزش پدال در ترمزگیری های سریع طبیعی است و نشان دهنده ی مشکل ترمز یا لنت نیست.

ایجاد صدای خرخر با فشار دادن پدال ترمز :

قطعه ی فلزی موجود در لنت ترمز هشدار تمام شدن آن را می دهد . بنابراین در صورت شنیدن صدای خرخر هنگام فشار دادن پدال باید نسبت به تعویض سریع لنت ترمز اقدام کرد. این صدا می تواند یک هشدار بسیار جدی به حساب آید. چراکه این صدا از تماس قطعه ی فلزی لنت ترمز با روتور ایجاد می شود و در صورت ادامه یافتن روتور با آسیب همراه شده و هزینه های سنگینی جهت تعمیر خودرو به همراه دارد. ترمز گرفتن در حالتی که قطعه ی فلزی و روتور تماس پیدا می کنند می تواند منجر به ایجاد دود نیز شود.

دود کردن لنت ترمز

زمان تعویض لنت ترمز :

لنت ترمز در خودرو های مختلف عمر مفیدی متفاوتی دارند. اما در حالت کلی هر 35 الی 40 هزار کیلومتر باید نسبت به تعویض لنت ترمز ها اقدام کرد. این مقدار در حالت عادی مصرف است اما نحوه ی رانندگی نیز در میزان لنت مصرفی تاثیرگذار خواهد بود. بهتر است زمانی که لنت به حدود80 درصد از ضخامت اولیه خود می رسد نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

راه کارهایی برای از بین بردن صدای لنت ترمز :

ارتعاشات از علل اصلی ایجاد صدا در ترمز خودرو هستند. این ارتعاشات بین لنت و دیسک یا لنت و کلیپر به وجود می آید. در ادامه چندین روش برای از بین بردن صدای لنت ترمز ارائه خواهیم داد:

  • ابتدا به ضخامت لنت ها دقت کنید و در صورت فرسودگی نسبت به تعویض آن ها اقدام کنید. همچنین شل بودن لنت ترمز نیز می تواند منجر به تولید صدا شود.
  • بعد از اطمینان نسبت به کیفیت و ضخامت لنت ترمز و همچنین درست نصب شدن آن می توانید از shim در قسمت پشت لنت ترمز استفاده کنید. با این روش از تماس بین لنت ترمز و کلیپر جلوگیری به عمل می آید و صدای ترمز از بین می رود.
  • در صورت نیاز سایر اجزای به کار رفته در ترمز نظیر پین ها و گیره ها و فنر ها باید تعویض شوند. زیرا به دلایلی همچون بالا بودن دما و کارکرد زیاد کیفیت اولیه خود را از دست می دهند.
  • گاهی سمباده زدن سطح لنت ترمز می تواند به کاهش صدا کمک زیادی بکند.
  • اگر لنت یا دیسک شیار های زیادی داشته باشند می تواند موجب بروز صدا در حین ترمز گرفتن شوند . در این حالت لنت یا دیسک باید تعویض گردد.
  • حتما دیسک را تمیز کنید . خودرو هایی که مدتی مورد استفاده قرار نگیرند دچار زنگ زدگی در دیسک می شوند و این عامل باعث ایجاد صدا حین ترمز گرفتن می شود.
  • تمیز کردن و روغن کاری کلیپر و اجزای آن نیز در کاهش صدا موثر می باشد. چنانچه کلیپر فرسوده باشد تنها راه حل تعویض آن می باشد.

صدای لنت ترمز

بهترین برند لنت ترمز :

از آنجایی که کیفیت لنت ترمز تاثیر مستقیم بر روی سلامتی و حفظ جان سرنشینان خودرو دارد تهیه یک لنت ترمز با کیفیت می تواند بسیار مهم و حیاتی باشد. یکی از عوامل مهم در کیفیت لنت ترمز برند آن می باشد. در ادامه به معرفی چند برند خوب در زمینه ی لنت های ترمز می پردازیم. از برندهای خوب ایرانی برای تهیه لنت ترمز لنت ترمز پارس و از برندهای موفق خارجی در زمینه لنت ترمز لنت ترمز های کیو و ماندو اشاره کرد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *